Bedragare utnyttjar ökad digitalisering

Kvinna i stan med ipad

Nu har det gått ett tag sedan covid-19 blev förklarad en pandemi med stor smittspridning över hela världen. Social distansering och minskade fysiska kontakter blev några av de främsta åtgärderna för att minska spridningen. Vi har alla påverkats av dessa åtgärder. Men som så ofta sker, när en dörr stängs öppnas en annan. Det är dock inte bara ljust på andra sidan.

Digitaliseringen, det vill säga användningen av digitala tjänster, produkter och funktioner, har ökat kraftigt sedan pandemin blev ett faktum. Enligt undersökningen Svenskarna och internet 2020 har det skett snabbare än någonsin tidigare och många av dem som nu ändrat sitt beteende kommer inte återgå till tidigare analoga vanor. Men har denna ökade användning även en mörkare sida? Ja många är de som blivit utsatta för olika typer av nätbedrägerier det senaste året. Till exempel uppger 18 % att de blivit utsatta för bedrägeriförsök på internet. Jämför man det mot det faktum att över 95 % av alla svenskar använder internet blir det många personer som drabbats. Det har skett en ökning av bedrägeriförsök under pandemin. Det är bedragare som utnyttjar den rådande krissituationen för egen vinning och spelar på vår oro, rädsla och törst efter viktig information. Just nu när många väntar på den stundande massvaccinationen har det framkommit bedrägerier med just vaccinet som utgångspunkt. Var därför uppmärksam på potentiellt falska samtal, sms och mejl.

Fem tips för att undvika bedrägerier

  • Ge aldrig ut ditt BankID eller dina kort- och kontouppgifter till någon. Logga heller inte in någonstans med ditt BankID på uppmaning.
  • Kontrollera alltid de officiella källorna om du oväntat blir kontaktad av någon myndighet eller organisation.
  • Klicka aldrig på länkar i mejl om du är osäker på innehållet.
  • Ge bara pengar till organisationer med 90-konto.
  • Var källkritisk. Verkar något osannolikhet så är det ofta inte sant.
Certifiering: