Vanliga frågor och kontakt
Här hittar du svar på vanliga frågor gällande ansökningsprocessen vid rekrytering. Om du inte hittar svaret på din fråga så är du varmt välkommen att kontakta oss. Du hittar en länk till vårt kontaktformulär nedan. Vänligen notera att vi inte tar emot några ansökningar via mail.
Hur hittar jag lediga tjänster på Fortum?
Här hittar du våra lediga tjänster. Du kan även filtrera jobb utifrån plats eller jobbkategori genom att använda rullistan eller sökfältet.
Varför behöver jag registrera mig för att ansöka?
Genom att registrera dig så får du åtkomst till din kandidatprofil där du kan följa din pågående ansökningsprocess. Du kan ändra dina profilinställningar, få en överblick över alla jobb du sökt till samt göra din profil synlig för alla rekryterare inom Fortum.
Under "alternativ" kan du ställa in och hantera jobbaviseringar, byta lösenord eller radera din kandidatprofil. Om du ansöker till ett jobb efter att du skapat din kandidatprofil så kommer ditt CV och annan information automatiskt väljas till din nästa ansökan. Vid behov, kan du uppdatera denna information innan du skickar in din nya ansökan.
Vilken information och vilka dokument ska jag bifoga min ansökan?
I ditt CV vill vi att du anger utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet. Vidare ser vi gärna att du anger språkkunskaper, certifikat och datorkunskaper. Du kan även bifoga ett personligt brev till din ansökan.
Kan jag skicka in en intresseanmälan?
Du kan alltid skicka in ditt CV genom att gå med i vårt "Talent Community". Våra rekryterare kommer då att kunna hitta din profil i systemet och kontakta dig om det dyker upp ett jobb som matchar med din profil. Om du redan har en kandidatprofil så kan du logga in på din sida och välja att göra din profil synlig för "alla rekryterare worldwide", du kan också välja "hör mer om våra karriärmöjligheter" för att få uppdateringar.
Kan jag få uppdateringar om nya jobbmöjligheter på Fortum?
Välj "få notiser om nya jobb" när du ansöker för första gången, så kommer du att uppdateras när vi lägger ut nya jobb. På din kandidatprofil kan du alltid justera detta och välja specifika inställningar för dina jobbnotiser.
Kan jag göra ändringar i min ansökan efter jag har skickat in den?
Om du har en kandidatprofil kan du logga in och uppdatera din ansökan fram till sista ansökningsdatum.
Kan jag skicka min ansökan via e-post?
För att säkerställa likabehandling och att vi efterlever gällande lagstiftning i vår rekryteringsprocess tar vi inte emot några ansökningar via e-post.
Anställer ni studenter eller nyutexaminerade?
Som student kan du göra din praktik eller examensarbete hos oss. För nyutexaminerade eller för dig som snart ska ta din examen, erbjuder vi olika typer av instegspositioner.
För att underlätta så har vi skapat två filter som du kan använda när du söker jobb; "sommarjobb" och "studenter". Du kan läsa mer om våra möjligheter för studenter här.
Hur kan jag vara säker på att ni har fått min ansökan?
När du har skickat in din ansökan kommer du att få en automatisk bekräftelse via e-post. Du kan också logga in på din kandidatprofil och se vilka jobb du har sökt.
Vad händer efter att jag har skickat in min ansökan?
Våra rekryterare går igenom alla ansökningar och kontaktar dem som de anser matchar tjänstens kravprofil. Om du inte hör från oss direkt – oroa dig inte. Det kan bero på att vi ibland har många ansökningar att gå igenom. Om processen väntas dra ut på tiden kommer vi att informera dig.
Om din profil och dina erfarenheter stämmer överens med profilen för den aktuella rollen kommer vi att kontakta dig för att gå vidare till nästa steg i processen. Det kan innebära en kort videointervju, ett telefonsamtal eller en personlig intervju. För vissa tjänster använder vi oss av tester och/eller bakgrundskontroller. Vi kommer alltid be om ditt godkännande innan vi utför dessa tester.
Tyvärr kan vi inte svara personligen på alla ansökningar, men vi kommer att informera dig via e-post om vi inte går vidare med din ansökan. Det positiva är att du kan vara aktuell även för andra tjänster. Vi har din profil och kan återkomma med ett annat jobb som kanske passar dig ännu bättre.
Hur hanterar Fortum mina personuppgifter?
Vi raderar eller avidentifierar personuppgifter som har samlats in som en del av rekryteringen när de inte längre är nödvändiga för de syften som de samlades in för. Om Fortum anställer dig kan dina personuppgifter sparas i våra medarbetarregister.
För mer information om hur vi samlar in och lagrar data under rekryteringsprocessen, se vår integritetspolicy för jobbsökande.
Jag fick inte den tjänst jag hade sökt, kan jag fortfarande vara aktuell för andra lediga tjänster?
Om du vill att våra rekryterare ska kunna hitta din profil i vår talangpool behöver du göra din profil synlig för alla rekryterare på Fortum, detta gör du i din kandidatprofil genom att bocka i " Gör min profil synlig för alla rekryterare".